Volné radikály – co způsobují a které potraviny vám pomohou zmírnit jejich negativní dopad?

Volné radikály – co způsobují a které potraviny vám pomohou zmírnit jejich negativní dopad?
Rubrika: Zdravý život 17.07.2020
tisk

Volné radikály jsou nestabilní atomy, které v lidském těle poškozují buňky.. Před tímto negativním vlivem volných radikálů není uchráněna žádná buňka v těle. Volné radikály jsou v určité míře běžnou součástí lidského organismu, v některých situacích je však do těla dostáváme ve zvýšeném množství.

Je prokázáno, že vyšší výskyt volných radikálů vede k předčasnému stárnutí i oslabení imunitního systému. Jak pomoci organismu s tímto nebezpečím, to se dočtete níže.

Volné radikály a vliv na lidský organismus

Mezi časté následky zvýšeného výskytu volných radikálů patří například srdeční choroby, některé typy rakoviny, záněty, menší odolnost proti infekcím, předčasné stárnutí buněk.

Příznaky a negativní následky zvýšeného počtu volných radikálů v těle:

  • bolesti hlavy,
  • předčasné stárnutí,
  • zhoršená paměť,
  • úbytek váhy,
  • rozostřené vidění,
  • nespavost,
  • rakovina,
  • cukrovka,
  • oteklé klouby a celkově zvýšená zánětlivost,
  • vyšší náchylnost k nemocem,
  • výkyvy nálad.

Volné radikály a potraviny

Negativní vlivy volných radikálů na lidský organismus podporuje konzumace uzenin, smaženého jídla, alkoholu a cukr. Těmto potravinám je vhodné se vyhnout, stejně tak je žádoucí omezit kouření, snížit míru výskytu v prostředí se znečištěným ovzduším, omezit stres a zajistit si dostatečný přísun tekutin.

Volné radikály a antioxidanty

Antioxidanty jsou látky neutralizující volné radikály. Lidské tělo samo produkuje enzymy s antioxidačními účinky, jejich počet je však omezen, zejména v době zvýšeného vystavování se škodlivým vlivům (kouření, konzumace alkoholu, znečištěné životní prostředí apod.), proto je vhodné tělu pomoci změnou životního stylu a konzumací správných potravin.

Antioxidanty v potravinách

Antioxidanty lze tělu poskytnout vyváženou stravou, zejména pak potravinami bohatými na oxidanty, jako jsou vitamín C, vitamín E, beta karoten, selen. Jedná se například o:

  • pekanové ořechy,
  • borůvky,
  • jahody,
  • artyčok,
  • maliny,
  • góji,
  • kapustu,
  • fazole
  • červené zelí,
  • špenát,
  • zelený čaj,
  • granátové  jablko,
  • kurkuma,
  • černý pepř.

Kurkumu, černý pepř a lipozomální vitamín C s vysokou vstřebatelností můžete tělu dodat i prostřednictvím doplňku stravy Immunity by ANNA BRANDEJS, viz https://www.medaprex.cz/cs/internetovy-obchod/doplnky-stravy/immunity-by-anna-brandejs-1495.html

Konec článku