Káva - v malém množství lék, ve větším jed!

Káva - v malém množství lék, ve větším jed!
Rubrika: Zdravý život 27.05.2020
tisk

Kofein je dvojsečná zbraň. Pro většinu lidí nepředstavuje žádné větší riziko. Zrychluje srdeční rytmus, stimuluje centrální nervovou soustavu, tvorbu žaludečních kyselin a působí močopudně.

Přínosy pro zdraví

Již dva šálky kávy denně snižují u žen riziko *DEPRESE* o 20%

Zlepšuje sportovní *VÝKONY A VYTRVALOST*. Kofein totiž zřejmě zlepšuje schopnost organismu spalovat tuky a přetvářet je v energii.

Zahání *MIGRÉNU*. Přestože u citlivějších lidí kofein migrénu vyvolává, jinde může pomoci. Když už migrénou trpíte, může vám pár šálku kávy od bolesti ulevit. Kofein totiž velice účinně stahuje naběhlé cévy v mozku a ne nadarmo bývá součástí léků na bolest hlavy.

Pomáhá udržet *CUKROVKU* pod kontrolou. Finský výzkum, jehož se zúčastnilo 14 000 lidí, ukázal, že u lidí co vypijí 3-4 šálky denně, dochází ke snížení rizika cukrovky 2. typu o 28 %. Vědci usuzují, že zatím stojí antioxidanty – polyfenoly, obsažené v kávě, které pomáhají uvolňovat inzulin.

*ZLEPŠUJE PAMĚŤ A DUŠEVNÍ SCHOPNOSTI*. Výzkum prokázal, že starší osoby, které pijí kávu, jsou bystřejší, lépe jim funguje paměť a lépe argumentují. Celoživotní pití kávy navíc souvisí s nižším rizikem rozvoje Alzheimerovy choroby.

Kdo by měl kávu omezit? 

  • Máte-li žaludeční vředy, vysoký krevní tlak či osteoporózu, případně se léčíte se srdcem. Na pozoru by se měli mít i těhotné či kojící ženy. Kávu by měli omezit i lidé se sklonem k migrénám.
  • V případě, že se nechcete stát kofeinistou, člověkem závislým na kávě, nepijte víc než 3-4 šálky denně a nepijte jich ve večerních hodinách, protože můžete dostat úzkosti, chronickou nepsavost, podrážděnost, zrychlený tep, třes a budete chodit často močit.
Konec článku