Dávka těchto vitamínů vás udrží zdravou i v období chřipek

Dávka těchto vitamínů vás udrží zdravou i v období chřipek
Rubrika: Zdravý život 28.11.2016
tisk

Vitamíny díky svým vlastnostem napomáhají organismu bojovat proti řadě onemocnění a brání buněčným poškozením.

Vitamíny, které podporují obranyschopnost, se nachází v mnoha různých potravinách. Ačkoliv výživoví poradci doporučují získat dostatek vitamínů zejména ze stravy, pomoci doplnit případné chybějící vitamíny mohou také doplňky stravy s jejich obsahem.

Máte-li pocit, že některého vitamínu, respektive potravin, které jej obsahují, nekonzumujete dostatek, pak můžete zvolit doplnění tohoto konkrétního vitamínu prostřednictvím určitého doplňku stravy.

Které z vitamínů obranyschopnost podporují nejvíce?

Vitamin A

Vitamín A má silné antioxidační vlastnosti, tudíž chrání buňky před poškozením způsobeným oxidací. Tato ochrana působí preventivně proti rozvoji degenerativních onemocnění, která se s rostoucím věkem objevují. Vitamín A také chrání zrak a napomáhá zachovat zdravou kůži, měkké tkáně a sliznice.

Nedostatek vitamínu A mimo jiné narušuje vrozenou imunitu, protože brání normální regeneraci slizničních bariér poškozených infekcí a oslabuje fungování neutrofilů, makrofágů a lymfocytů. Vitamín A má nicméně vliv i na imunitu získanou a hraje roli ve vývoji lymfocytů.

Vitamín A získáte z konzumace rybího oleje, masa, vnitřností, vajec a mléčných výrobků.

B-komplex

Vitamíny ze skupiny B napomáhají růstu a vývoji tím, že zjednodušeně řečeno podporují přeměnu jídla na energii, tolik nezbytnou pro tělesné funkce. Vitamíny ze skupiny B napomáhají organismus chránit před mnoha typy onemocnění.

Australští vědci popsali, jak specializované imunitní buňky (T-lymfocyty) dokáží rozeznat produkty syntézy vitamínu B a spustí obrannou reakci proti infekci. Kvůli nedostatečné stravě, ale i špatnému životnímu stylu či prostému stárnutí se nicméně může stát, že jsou T-lymfocyty stále méně efektivní vůči virovým a bakteriálním patogenům. V průběhu času tak může mít nízký příjem vitamínů ze skupiny B za následek defekty obranných reakcí vedoucí až k rozvoji infekcí a chronických onemocnění.

Mezi hlavní zdroje vitamínu z B-komplexu patří zelenina, játra, vejce, semínka a kvasnice.

Vitamín C

Lidský organismus potřebuje neustálou dodávku tohoto ve vodě rozpustného vitamínu, nezbytného pro růst a rozvoj. Dostatečné množství vitamínu C podporuje hojení, působí antioxidačně, a díky tomu podporuje zdraví kardiovaskulární soustavy.

Po desetiletí se vědci nemohli shodnout, zda se příjem vitamínu C podílí na prevenci a léčbě nachlazení. Některé z buněk imunitního systému v sobě mohou akumulovat vitamín C a využívat jej, zejména fagocyty a T-lymfocyty. Z jeho nedostatku proto pramení snížená rezistence vůči jistým patogenům, zatímco jeho vyšší hladina zlepšuje některé z parametrů obranyschopnosti.  Dostatečný příjem vitamínu C je proto pro obranyschopnost nutný a dokonce může zkrátit dobu onemocnění.

Vysoce vstřebatelný vitamín C najdete v Liposomal Vit C by ANNA BRANDEJS

Liposomal Vit. C by ANNA BRANDEJS Objevte skvělý účinek lipozomálního vitamínu C na svůj organismus a zdraví! Pozitivní vliv vitamínu C potvrzuje řada vědeckých studií, díky doplňku stravy Liposomal Vit. C by ANNA BRANDEJS ho navíc organismu dodáte v lépe využitelné, a tím pádem účinnější lipozomální formě. Podpořte svoji imunitu, energii, stejně jako pleť, klouby a kosti.
Skladem
Cena: 900 Kč

Vitamín D

Vitamín D napomáhá absorpci vápníku a hraje klíčovou roli v prevenci řídnutí kostí. Významný je také pro imunitní systém. Jeho nedostatek je spjat se zvýšenou náchylností k infekčním onemocněním, rozvoji autoimunitních chorob a zejména chřipky.

Dostatečnou dávku vitamínu D získá většina lidí ze slunečního záření, dále jej lze získat ze stravy, z tuňáka, lososa, makrely a rybího oleje, menší dávky obsahují také hovězí játra, sýr a vaječné žloutky.

Vitamín E

Jako silný antioxidant na sebe vitamín E váže volné radikály, které poškozují buněčnou DNA a způsobují degradaci buněk. Díky tomu napomáhá ochraně organismu před rozličnými chorobami, zejména je důležitý v prevenci kardiovaskulárních onemocnění.

Co se týče vlivu na obranyschopnost, napomáhá podle klinických studií (na myších) vitamín E proliferaci lymfocytů, buněk imunitního systému, u starších jedinců.

Mezi hlavní zdroje patří játra, vejce, ořechy, slunečnicová semínka, tmavě zelená zelenina, avokádo a některé rostlinné oleje (kukuřičný, olivový, sójový, řepkový). 

Konec článku